8 lutego 2022 beata

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM ONLINE

 

Pandemia zafundowała nam sporą zmianę – praca w trybie zdalnym.

Ale, czy faktycznie to jest taka nowość?

Już wcześniej firmy działające globalnie w wielu wypadkach miały zespoły rozproszone geograficznie. Więc tak naprawdę taka forma nie jest zupełnie nowa, ani nadzwyczajna. Mało tego, świat już wcześniej znał zasady, którymi można i warto posługiwać się, aby ten sposób funkcjonowania był jak najbardziej skuteczny.

CECHY

W książce „Jak być dobrym szefem”, jej autor – Bob Selden – przytacza (za Wayne’m Turmel’em) cechy charakterystyczne dla zespołu pracującego na odległość:

  • Członków zespołu dzielą czas i odległość
  • Komunikują się za pomocą technologii
  • Trudniej jest podtrzymywać kontakty międzyludzkie
  • Nie ma częstych i przypadkowych rozmów. W rezultacie nierzadko nie zauważa się błędów aż do późnego etapu procesu.

 

PRACA ONLINE

Trzy podstawowe zasady zarządzania wirtualnym zespołem: (za Harvard Business Review):

  • Niezawodne i spełniające potrzeby Twoje oraz Twojego zespołu narzędzia technologiczne, jako podstawa Waszego kontaktu
  • Jasno określone zasady postępowania oraz konsekwentne ich stosowanie
  • Budowanie i pielęgnowanie relacji międzyludzkich

 

WYZWANIE

Zarządzanie wirtualnym zespołem zawsze jest wyzwaniem dla managera.

Kontakty osobiste albo praktycznie nie istnieją, albo są rzadkie. Nie ma więc tylu i takich interakcji społecznych, jakie zachodzą między ludźmi zlokalizowanymi w jednym miejscu.

A Ty, jako manager, chcesz tak wszystko zorganizować, aby Twój zespół sprawnie funkcjonował i dostarczał zaplanowane rezultaty.

 

DYSFUNKCJE

Brak kontaktów bezpośrednich może prowadzić do różnych dysfunkcji w zespole, jak na przykład:

  • Poczucia izolacji
  • Niepokoju i zagubienia
  • Zwątpienia w siebie
  • Gorszej jakości pracy

Poczucie niepewności, nieprzewidywalności dotyczy zarówno managerów, jak i ich pracowników. To może być potęgowane koniecznością pracy zdalnej, która wiąże się z koniecznością braku bezpośredniego kontaktu. Niezwykle ważną rolę w takich okolicznościach odgrywa odpowiednia komunikacja ze strony managera.

 

KOMUNIKACJA KRYZYSOWA

Okaeri Consulting opracowało zasady komunikacji kryzysowej dla firm w relacji z pracownikami, klientami i kontrahentami:

  • Korzystajmy z faktów, mówmy prawdę
  • Nie posługujmy się językiem emocji
  • Budujmy zaufanie
  • Nie bójmy się mówić „nie wiem”
  • Inicjujmy i utrzymujmy kontakt z partnerami
  • Nikogo nie stygmatyzujmy
  • Ogłaszajmy i dyskutujmy propozycje działań, od których nie będzie odwrotu
  • Uczciwie i rzetelnie komunikujmy się z pracownikami
  • Najpierw informujmy zainteresowanych, dopiero później cały świat
  • Działajmy dalej, ale z wyczuciem

 

ZASADA TOP 1

Te zasady powinny funkcjonować również w „normalnym” czasie. Nie tylko w sytuacji kryzysu.

Dodam do nich jedną bardzo ważną zasadę: umiejętność słuchania.

Trzeba słuchać – potrzeb, obaw, problemów, pomysłów itd. – aby we właściwy sposób móc się do nich odnieść. Komunikacja musi być prawdziwym dialogiem.

, , , , , , , , , ,