SŁUCHANIE – PRZEPIS NA DOBRY ZESPÓŁ
Umiejętność wzbogacona o wiedzę oraz wsparta odpowiednią postawą przekształca się w kompetencję managera.
Słuchanie aktywne stanowi solidną podstawę do skuteczności innych managerskich kompetencji.
SŁUCHANIE JEST WAŻNE W PRACY MANAGERA
Każdy z nas umiejętność słuchania ma rozwiniętą w różnym stopniu. Są wśród nas tacy, którzy zostali nią obdarowali w szczególny sposób. Ale nawet, gdy poziom słuchania nie jest zbytnio rozwinięty, manager może się tego nauczyć. A następnie rozwinąć jako swoją silną kompetencję.
SŁUCHANIE JAKO KLUCZOWA KOMPETENCJA MANAGERA
Jak to? Słuchanie ma być kluczową kompetencją? Przecież każdy potrafi słuchać, to żadna filozofia.
Czy aby na pewno?
Słuchanie jako kompetencja, to słuchanie na poziomie co najmniej aktywnym.
NIESTANDARDOWE ROZWIĄZANIA
Spotkałeś się kiedyś z takim stwierdzeniem: „Bo/ale u nas od zawsze robi się to w ten sposób”?
Ja spotkałam się z tym wielokrotnie, w różnych firmach. To siła przyzwyczajenia do znanych już rozwiązań. Tak jest łatwiej, wygodniej, bezpieczniej. Jest coś, co kiedyś zadziałało, to po co to zmieniać? Nie trzeba już wkładać wysiłku w nic nowego, skoro „stare” rozwiązanie cały czas się sprawdza.
I nie ma zgody na niestandardowe rozwiązania.
DOCENIAJ – ALE JAK?
Jedną z istotnych potrzeb zgłaszanych przez pracowników jest potrzeba, aby ich wkład pracy został doceniony. Zaspokojenie tej potrzeby leży w gestii managera.
Docenianie pracowników.
Tylko jak to robić?
DOCENIANIE – WAŻNY KROK DO MOTYWOWANIA
Może myślisz sobie, że mówienie innym, że dobrze lub jak dobrze wykonali swoją pracę nie ma sensu. Może nawet czujesz, że mówienie o tym jest nienaturalne, krępujące. Jeśli już, to wystarczy wysłać ogólne podsumowanie mailem – do konkretnego pracownika, do zespołu.
Takie podejście nie jest tym, czego najbardziej potrzebują Twoi pracownicy. Ba, nawet Ty sam nie takiej postawy chcesz od swojego przełożonego.
SIŁA DOCENIANIA
Zarządzanie to sztuka.
W zarządzaniu ludźmi jest dużo więcej aspektów, które musisz umieć połączyć, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Jednym z nich jest motywowanie pracowników. Tylko co tak naprawdę ich motywuje?
Na początek zastanów się, jaką reakcję w Tobie wywołuje to, gdy Ty jesteś doceniony za swoją pracę, za wyniki, za podejście, postawę. Jak myślisz, jak to wygląda u innych, u Twoich pracowników?
ZAUFANIE – DROGA DO MOTYWACJI
„Ludzie ci ufają, kiedy jesteś szczery i autentyczny, a nie gdy jesteś kopią kogoś innego”
Bill George, prezes Medtronic, profesor Harvard Business School
Dlatego ważne jest rozwijanie i doskonalenie autentycznego przywództwa.
SŁUCHANIE W PRACY MANAGERA