30 sierpnia 2022 beata

MIX POKOLENIOWY W ZESPOLE

 

Coraz częściej w zespołach mieszają się różne pokolenia. Pokolenie X, Y  i od jakiegoś czasu Z.

Mieszany zespół to duże wyzwanie dla managera. Wymaga od niego znacznie większej sprawności w posługiwaniu się miękkimi kompetencjami.

Managerami są często osoby z pokolenia X i coraz częściej również Y.

POKOLENIE X

Przyjmuje się, że osoby z generacji X urodziły się między 1961 a 1985. Uważają, że sukces zawodowy wymaga wykształcenia, kompetencji oraz zaangażowania. Praca jest dla nich rzeczą nadrzędną. Potrafią spędzić wiele lat w jednej firmie i mocno się z nią identyfikują. Cenią sobie renomowane organizacje.

 

POKOLENIE Y

Tzw. Millenialsi, to osoby, które urodziły się w latach 1986 a 1997. Główne cechy tej generacji, to pewność siebie, aktywne korzystanie z technologii i mediów cyfrowych, przywiązywanie dużej wagi do życia prywatnego, swobody i elastycznego czasu pracy, pasji, rozwoju osobistego, łatwość zmiany pracodawcy. To są też główne różnice w stosunku do pokolenia X, dla którego istotne rzeczy, to tradycja, jakość, lojalność, szacunek, stabilizacja.

 

WYZWANIE

Jeśli w zespole są osoby z tego samego pokolenia, co ich szef, to w takich przypadkach managerowie mają trochę łatwiej, bo łatwiej jest zrozumieć ludzi z tej samej generacji.

Kłopot pojawia się w tych zespołach, w których mieszają się różne generacje. Gdzie do pokolenia X dołączają Milenialsi.

 

POKOLENIE Z

Pomału na rynek pracy wkracza kolejne pokolenie – generacja Z, tzw. pokolenie internetowe. Mają silną potrzebę zmieniania świata, nie są przywiązani do miejsca pracy, chcą pracować w firmie, która zapewni im ciekawe zadania i ciągły rozwój.

 

WAŻNE

Kluczowe umiejętności managera, gdy w zespole mieszają się różne pokolenia, to inteligencja emocjonalna oraz otwartość na realizację potrzeb pracowników.

Czego najbardziej potrzebuje młode pokolenie pracowników?

Według badań rynku amerykańskiego młodzi ludzie:

  • Chcą być słuchani
  • Chcą być dostrzegani
  • Chcą aby ich wkład pracy był doceniany

Stwarzaj więc przestrzeń dla zaspokojenia potrzeb swoim ludziom, dawaj im możliwość wnoszenia swojego wkładu, zapewniaj rozwój i zrozumienie.

To uniwersalne, międzypokoleniowe potrzeby.

, , , , , ,