6 kwietnia 2021 beata

ZADAWANIE ADEKWATNYCH PYTAŃ

 

Dwie najbardziej podstawowe kompetencje dobrego managera, to dla mnie aktywne słuchanie oraz zadawanie adekwatnych pytań.

O słuchaniu napisałam ostatnio już kilka takich pigułek, jak ta.

Słuchanie jest podstawą rozwoju innych kompetencji managerskich. Jest bazą, na której możesz zbudować całą resztę.

Adekwatne pytania

Zadawanie przez managera adekwatnych pytań motywuje ludzi do zaangażowania w pracę. Pozwala bowiem pracownikom na generowanie własnych pomysłów i rozwiązań.

Zadawanie adekwatnych pytań jest sztuką. Nie bez powodu warto najpierw nauczyć się słuchać na głębszym poziomie.

Wówczas mamy zbudowaną podstawę do zadawania ważnych i odpowiednich pytań.

Korzyści z pytań

Zadawanie pytań – co w tym może być takiego istotnego? To, w jaki sposób i o co pytasz oraz w jakim momencie, pozwala (lub nie) na:

  • Zdobycie informacji
  • Inspirowania do myślenia i kreatywności
  • Motywacji do działania
  • Budowanie relacji
  • Okazanie szacunku
  • Dawanie uwagi
  • Prawdziwe słuchanie
  • Budowanie zaufania
  • Okazanie zrozumienia
  • Prawdziwe poznanie drugiej osoby

Kompetencja adekwatnych pytań

Kompetencja ta pozwala managerowi na rozwój poczucia odpowiedzialności, a tym samym wzmacnia jego zdolności przywódcze. Dzięki odpowiednim pytaniom manager dociera do głębszych warstw, do sedna spraw.

W efekcie zamiast powierzchownego zaleczenia sytuacji, może doprowadzić do rozwiązania faktycznego problemu.

, , , , , , ,