11 marca 2021 beata

NIESTANDARDOWE ROZWIĄZANIA

 

Spotkałeś się kiedyś z takim stwierdzeniem: „Bo/ale u nas od zawsze robi się to w ten sposób”?

Ja spotkałam się z tym wielokrotnie, w różnych firmach. To siła przyzwyczajenia do znanych już rozwiązań. Tak jest łatwiej, wygodniej, bezpieczniej. Jest coś, co kiedyś zadziałało, to po co to zmieniać? Nie trzeba już wkładać wysiłku w nic nowego, skoro „stare” rozwiązanie cały czas się sprawdza.

Siła przyzwyczajenia

Przyzwyczajenie, zgoda na to co było i jest, pozbawia nas kreatywności. Nie dostrzegamy innych możliwości, czy też alternatywnych sposobów i rozwiązań.

Nowe, inne niż dotychczas, podejście zazwyczaj wywołuje sprzeciw, a nawet opór. Więc, jeśli chcesz wprowadzić swoje idee w życie, musisz się z tym liczyć, że trzeba będzie ten sprzeciw pokonać.

Postęp to nie płynięcie z prądem

Nie daj się schematom

„Bo u nas od zawsze…” najczęściej słyszałam wtedy, gdy dostrzegłam nową możliwość realizacji jakiegoś procesu biznesowego. Podekscytowana przekazywałam swój pomysł, opisywałam, jak to zadziała, jakie da efekty, co dzięki temu uprości się itd. Na to pojawiało się: „Ale po co?”. Ano po to, aby usprawniać, poprawiać funkcjonowanie organizacji, polepszać procesy, stwarzać bardziej przyjazne warunki pracy, wprowadzić iskrę, która obudzi kreatywność. Ogólnie – poprawić sytuację.

Za którymś razem, gdy znowu usłyszałam: „Bo u nas od zawsze…”, odpowiedziałam pytaniem: „No i co z tego?”, oczekując odpowiedzi. Tyle, że nie doczekałam się sensownej odpowiedzi. Natomiast zauważyłam, że takie zwykłe pytanie potrafi zacząć otwierać oczy innym ludziom. Wtedy pojawia się przestrzeń do rozmowy o nowym podejściu i początek do wprowadzenia zmiany.

Bądź twórcą, a nie odtwórcą

Umiejętność niestandardowego patrzenia, to kompetencja, która może wyróżnić managera.

Innowacyjne, nieszablonowe i kreatywne myślenie sprzyja rozwojowi i postępowi. Jest ważne w biznesie.

Manager niezgadzający się na standardowe rozwiązania (gdy widzi lepsze możliwości), to jak twórca vs odtwórca.

, , , , , ,