Słyszysz z różnych stron, że nic nie będzie już takie samo? Wiele źródeł przewiduje dokonanie się różnego rodzaju przeobrażeń świata, w którym żyjemy. A w jaki sposób dotknie to obszaru oczekiwań, którym mają sprostać managerowie przyszłości?
Dodam: niedalekiej przyszłości. Bo właśnie teraz wokół nas dzieje się zmiana, której jesteśmy naocznymi świadkami i uczestnikami. Czy tego chcemy, czy nie.
Era pewnych postaw w zarządzaniu zaczyna się kończyć.
Strategie – nie będą się tak liczyły, jak wizje i to wizje zmienne, umiejętność przewidywania trendów, wydarzeń i przełączania się na nowe kierunki.
Czas czekających na skutki i reagujących, gdy się objawią, skończy się bezpowrotnie.
Globalna pandemia i związany z nią kryzys uczą firmy w sposób doświadczalny w praktyce, że konieczna jest elastyczność działania i szybkość reagowania.
Kluczem do przetrwania stanie się:
- znacznie szybszy rozwój zdalnych technologii, również w nowych niż do tej pory dziedzinach,
- więcej i lepsze innowacje,
- poprawa płynności finansowej.
Firmy będą potrzebowały:
- proaktywności działania,
- umiejętności przewidywania potrzeb,
- szybkiego tempa zmian (znane nam powiedzenie, że jedyną pewną stałą jest ciągła zmiana zmieni się w podejście, że zmiana jest potrzebna do życia, jak powietrze),
- jasny i przejrzysty plan działania (a w zasadzie plany związane z kolejnymi zmianami),
- przy równoczesnym zdobywaniu i utrzymaniu zaufania wśród pracowników.
Jakich managerów będą potrzebowały firmy?
Potrafiących przewidzieć zmiany, szybko przejść przez zmiany i przeprowadzać przez zmiany swoje zespoły. To nie to samo, co zarządzanie zmianą.
Potrafiących proaktywnie działać zamiast reagować.
Potrafiących zapewnić pracownikom poczucie stabilności w ciągle i szybko zmieniającej się rzeczywistości i tym samym budować zaufanie. Zaufanie zespołów jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania firm.
Potrafiących komunikować się dwukierunkowo. Komunikacja skupiona na celach i ich realizacji zostanie zastąpiona dialogiem – nastawionym na poznanie potrzeb pracowników, nadanie kierunku działania, przeprowadzanie przez zmiany. Taka komunikacja będzie wspierać budowanie zaufania.
Potrafiących myśleć szeroką perspektywą, kreować pomysły i być innowatorami.
Odwaga w działaniu, umiejętność radzenia sobie z nieprzewidywalnością, a nawet upatrywanie w niej biznesowych szans, będzie nieocenioną kompetencją przyszłych liderów.
Czas się przygotować na nowe.